4 redenen om een website te laten maken

Een website laten maken. Waarom zou je dat eigenlijk doen? Om dat toe te lichten neem ik graag even mee naar een paar welbekende marketingkanalen. Allereerst, de traditionele marketingkanalen. Er wordt ook anno 2017 nog veel gebruik gemaakt van de marketing, die offline plaatsvindt. De brievenbus puilt uit van de lokale krantjes met advertenties van de plaatselijke loodgieter & brochures van dat evenement van volgend weekend in je woonplaats. Zet je je TV aan, wordt je om het half uur bestookt met een reclameblok van 7 minuten. Draai je om tot rust te komen de radio op, kun je alsnog naar radio-commercials luisteren. Kortom, de traditionele marketing leeft nog volop!

Internet gebruikers

Bron: http://www.internetlivestats.com/

De nieuwe vorm van marketing, welke elk jaar stevig blijft groeien, is online marketing. Het aantal internetgebruikers stijgt zo snel, dat deze in 10 jaar tijd verdrievoudigd is. Niet voor niks dus, dat meer en meer bedrijven haar marketingbudgetten verschuiven naar online. Een groot voorbeeld van online marketing is social media. Ook e-mail voor veelvuldig ingezet om nieuwsbrieven en digital brochures wereldwijd te versturen. Hier komt geen postbode meer aan te pas, maar volledig geautomatiseerde mail-systemen als Mailchimp. Waar ik naartoe wil ik een ander veel toegepast (online) marketingkanaal: Websites. Op een website kunnen bedrijven zichzelf profileren richting potentiële klanten. Het is steeds vaker de eerste indruk die mensen krijgen van een bedrijf. Sinds de opkomst van Google, is het voor veel mensen de eerste keuze om informatie te krijgen over bedrijven. Dit kan variëren van openingstijden & adresgegevens tot meer informatie over diensten & producten. Je kunt je voorstellen wat er gebeurd als je hier niet gevonden wordt, maar een concurrent prominent aanwezig is. Een goede website laten maken is dan ook de sleutel tot succes online. Hieronder volgen de 7 belangrijkste redenen waarom je een website zou laten maken.

1. Vindbaarheid

Hartstikke cliché natuurlijk, maar het wordt niet voor niks door elk reclamebureau genoemd. Een website maakt je vindbaar. Vindbaarheid levert je bezoekers op. Bezoekers converteren zich in klanten. De zoekmachines als Google hebben zich in het dagelijkse leven van de mens genesteld en zijn standaard vraagbaken bij de kleinste dingen als: “Lekker dineren in Enter”, “Kapper in Wierden” of “Lunchen in Rijssen”. Hebben je buurman en jij beide een kapperszaak, maar staat je buurman met zijn website in Google? Als iemand dan op zoek is naar een kapperszaak in de buurt, zal hij altijd je buurman vinden. Je loopt dus klanten mis! Vindbaarheid, erg belangrijk.

2. Onderscheiden

Wanneer je besluit een website te laten maken, wil je natuurlijk anders zijn dan de rest. Die eenheidsworst wil je niet aan meedoen. Je wil je onderscheiden van de rest. Wanneer bezoekers op jouw website komen, kun je ze meenemen in het verhaal van jouw bedrijf. Je interesseert ze met jouw mooie foto’s en teksten, die uitnodigen om meer te weten te willen komen. Kortom, je onderscheid je van de rest en gaat klanten binnenhalen met je unieke website!

3. Goedkoop

“Huh?” hoor ik je denken. “Goedkoop?”. Ja, goedkoop. Een website laten maken is een eenmalige investering, maar het is een van de goedkoopste marketingkanalen die bestaat! Na die eenmalige investering staat jouw website 24/7 online voor zolang je maar wilt. De meeste websites worden na ongeveer 4 jaar vernieuwd. Voor die eenmalige investering heb je dus 1.460 dagen marketing. Online. Wanneer je die investering dan gaat afwegen tegen de kosten van 1.460 dagen marketing via een ander kanaal, zul je precies begrijpen waarom ik het goedkoop noem.

4. Delen

Een website laten maken doe je ook, omdat je zo nu en dan wat wil delen. Je wil wat delen met je bezoekers, klanten en achterban. Of het nou nieuws, een blog, een foto of muziek is, je wil het allemaal delen. Plaats het (zelf) op je website, deel het daarna ook op social media en je verspreid jouw woord met het grootste gemak over het internet.

Geschreven door

Hugo Gerritsen

Facebook